Útban a Riói olimpiára - interjú Kovács Sarolta öttusázóval
2016. június 20. írta: FitLife

Útban a Riói olimpiára - interjú Kovács Sarolta öttusázóval

13382105_1159320050779176_1093964083_n.jpg

Cikksorozatunk következő interjúalanya még csak 25 éves, de már a legjobbak között van, friss világbajnokként érkezik az ötkarikás versenyre. Többször megkapta az év magyar öttusázója címet, már tavaly eldőlt, hogy utazik Rióba, azóta kifejezetten erre a versenyre készült. Baracktól kapja a lelki feltöltődést, az előző olimpia óta 4 műtétje volt és Moszkvában úgy érezte még nincs csúcsformában. Kovács Saroltával beszélgettem.

 

Ha jól tudom 1998ban kezdte el az öttusát, 7 éves volt akkor. Hogyan ismerkedett meg a sportággal?

Általános iskola 2. osztályába jártam mikor elkezdtem úszni. Egy évig csak úsztam, de már akkor tudtam, hogy ez nem az én sportágam lesz, valami izgalmasabbra vágytam így kerültem 1 év úszás után egy öttusa csoportba.

 

Volt olyan szám, ami már az elején is jobban ment/kedvenc volt?

Az úszással sosem volt gondom és a mai napig nagyon jól megy (szerencsére :)) A Legkedvesebb szám pedig a lovaglás számomra, nagyon szeretem az állatokat :)

1338.jpg

Olyan, amit nem annyira szeretett és nehezebben sajátította el?  

A vívással barátkoztam meg legnehezebben. Mára már stabilizáltam ezt a számot is és megszerettem.

 

Eddigi eredményei közül melyikre a legbüszkébb?

Legszívesebben 2008as Felnőtt Vb-re emlékszem vissza, ahol még ifi korú voltam és egy nagyon fiatal csapattal váltót tudtunk nyerni hazai közönség előtt :) Emellett a 2011 es Moszkvai Vb-re vagyok még nagyon büszke ahol egyéniben a dobogóra tudtam állni.

Előző hétvégén Moszkvában ismét dobogóra tudtam állni egyéniben. Világbajnok lettem! Nagy erőt ad most ez nekem a további felkészülésben az Olimpiára.

 

Friss világbajnokként könnyebb vagy nehezebb elindulni az olimpián?

Remélem könnyebb lesz :) most nagyon feldobódtam és erővel lettem teli, várom már az olimpiát. Jól sikerült a főpróba Moszkvában :) Úgy érzem ez még nem a csúcsforma volt. Most mindenki ezt kérdezi, hogy most mi lesz az olimpián? Friss világbajnokként érkezem persze, lesz rajtam nyomás, de szeretném ezt a jó irányba terelni és inkább erőt meríteni belőle! ;)

 clipboard082-1024x576.jpg

/kép:M4Sport/

Mennyire teszi ki a mindennapjait az edzés, illetve most az olimpiára való felkészülés?

Olimpiával kelek és fekszem :) Az ágyammal szemben már egy jó ideje kint van a Riói olimpia jelképe. Mindennap úgy kelek fel, hogy egy újabb nap, amivel közelebb vagyok, és többet tehetek az ottani jó szereplésért.

Igyekszem azért az edzések mellett kikapcsolódni és feltöltődni a hétvégenként.

 

A nehéz időszakokban kitől/kiktől kapja a legnagyobb támogatást?

A családomtól és a páromtól, aki velem együtt készül az olimpiára :) illetve barátaimtól, edzőimtől. Lelki feltöltődést meg a kiskutyámtól, Baracktól kapom pluszban :)

 

Jóval az olimpia előtt megszerezte az indulási jogot, ez mennyire befolyásolta az utána történő felkészülést/edzést/versenyeket?

Nyugodtabb felkészülésem volt egy kvótával a zsebemben. Nem indultam el mindegyik versenyen, csak ami a tényleges felkészülésemet szolgálta. Sajnos közbe jött egy kis sérülés. Két hónappal ezelőtt lágyéksérvvel műtöttek, így ki kellett hagynom a Riói tesztversenyt. Szerencsére hamar vissza tudtam állni és folytatni a felkészülést.

 

Nagyon sokat edzőtáboroznak, ezen alkalmak mindig csak az edzésről szólnak, vagy azért van lehetőségük kikapcsolódni is? 

A párom is öttusázik, egy klubban edzünk és készülünk a különböző versenyekre. Nagyon jó, hogy velem van, és mindig támogat. Ő igazán átérzi, és megérti, mit gondolok mit élek át. Edzőtáborokat is próbáljuk színesebbé tenni a csapattársaimmal. Sokat társasozunk, és sokszor van különböző társasági program is.

 

Van példaképe? Megtudhatnánk, hogy ki?

Mikor elkezdtem az öttusát nagy motiváció volt, hogy abba a klubban öttusázhattam, ahol már akkor többszörös Világbajnok Vörös Zsuzsa is edzett. Később olimpiai bajnok lett (2004) azóta meg már a klubunk elején áll, mint szakosztályvezető.

Van még egy nagy példaképem, de neve maradjon az én kis titkom :)

 voros_kovacs.jpg

Vörös Zsuzsannával (kép:pozitivnap.hu/

Étkezéseknél valamilyen szempontot szem előtt tart? Oda figyel, hogy mit eszik? Illetve számolja a tápértékeket?

Utóbbi két évben nagyon odafigyelek a helyes táplálkozásra. Sajnálom is, hogy nem előbb tettem ezt, mert saját bőrömön is tapasztalom, hogy tényleg nagyon sokat számít, hogy hogyan étkezünk. Jobb lett a közérzetem, nem vagyok olyan fáradékony, persze sokat fogytam is (ami a futásomhoz nagyon jól jött :)). Figyelek, hogy a reggelim bőséges legyen, kerülöm a tésztás ételeket, sok húst és salátát eszem. Tápértékeket nem számolom, de nagyon odafigyelek, hogy kellő mennyiségű folyadékot vigyek be.

 

Használ táplálékkiegészítőket? Ha igen, miket?

Szerintem elengedhetetlen a sport mellé valamilyen táplálékkiegészítőt /kiegészítőket szedni. Regeneráló termékeket, izotóniás italokat, különböző vitaminokat szedek nap, mint nap. A térdemre porcerősítőt és zöldkagyló kivonatot szedek.

 

Milyen óvintézkedést szokott tenni a sérülések megelőzéséért?

A prevenció nagyon fontos a sportban. Minden edzés előtt a jó bemelegítés és az edzések végén a levezetés nagyon fontos, és persze mindezek után a nyújtás, a lazítás. Próbálom a hétköznapjaimba a gyógytornát is beiktatni. Hetente legalább háromszor. Nagyon fontos ez számomra, mert eléggé sérülékeny vagyok.

A különböző védőfelszerelésekkel is óvjuk magunkat egy-egy sportágban.

 

2012-ben a londoni olimpiát követően volt egy térdműtétje, ez a sérülés akut volt vagy túlterhelésből adódott?

Londoni olimpia óta négy műtétem volt. 2012-ben a jobb térdemet (porc) azutáni évben bal térdemet (szintén porc) műtötték, mindkettőt a túlterhelés miatt. Másik két műtétem: tavaly mandulaműtét, idén közel 2 hónapja meg egy lágyéki sérv műtét. Az élsport átka, hogy ha valaki túl sokat edz az már nem feltétlen „egészséges”…

 k_ap20150705001.jpg

/kép:www.olimpiaijatekok.eu/

Fejben hogyan készül a versenyekre, illetve azok előtt közvetlenül?

Nagyon fontos a mentális felkészülés a versenyekre. Több éve már egy sportpszichológussal dolgozunk együtt, aki nagyon sokat segít felkészülni fejben is.

 

Rióban kiket vár a dobogóra, illetve saját magát hova várja? Van kitűzött cél, amivel már elégedett lenne?

Friss világbajnokként érkezem majd a játékokra. Szeretnék egy nagyon jó napot kifogni és az élmezőnyben végezni. Öttusa egy elég összetett sportág, ahol a szerencsefaktor is közrejátszik (lovaglás) , mellette pedig sok a jó versenyző, így elég nehéz lenne megmondani, ki áll majd a dobogón. Nagy eséllyel indul a címvédő litván lány, illetve nagyon erős a pekingi olimpiai bajnok német lány is. Kemény verseny lesz, de remélem, hogy én is ott leszek és közbeszólhatok.

 

Hogyan látja az utánpótlást a sportjában? Mit üzenne nekik?

Kiemelt sportágak támogatása révén és a magyar öttusa szövetség segítségével új egyesületek jöttek létre és a meglévő egyesületek is bővültek, így az utánpótlás korú versenyeken már több mint 500 versenyző indul. Korábbi évekhez képest a duplájára nőtt. Így több tehetséges sportoló válhat igazi öttusázóvá.

A sok munka meghozza gyümölcsét és kitartással elérhetik céljaikat.

 

Ahogy Sacinál is olvashattuk, oda figyel ő is a sérülések megelőzésére, de az élsport könyörtelen. 2 éve már tudatosan táplálkozik, melynek eredményét a saját testén érzi. A FitLife nagyon drukkol neki az olimpián a minél jobb helyezés elérésében. Köszönöm az interjút!

 

További sok sikert az élet minden területén!

 

Olimpiai interjúsorozat eddigi részei:

Útban a Riói olimpiára – interjú Nagy Péter súlyemelővel

A bejegyzés trackback címe:

https://fitlife.blog.hu/api/trackback/id/tr108808036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása