A leggyakoribb sérülések Magyarországon
2016. május 23. írta: FitLife

A leggyakoribb sérülések Magyarországon

              all_sports_injuries.jpg 

Akik sportolnak, azok nagy valószínűséggel meg is sérülnek, akik versenyszerűen sportolnak, azok biztos elszenvednek néhány sérülést pályafutásuk során legalább egyszer.

(aki esetleg mégsem, kérem, vegye fel velem a kapcsolatot és létrehozzuk együtt a legjobb, legbiztonságosabb edzésprogramot, amivel jól megszedjük magunkat!)

Nem szeretném az adatokat orvosi szempontból elemezni (nem is tudnám) mindössze néhány mondatban kifejteném a lenti infógrafikákat. Nagyon változatos az ilyen jellegű károsodások listája, vannak gyakoribb és kevésbé gyakoribbak. Az ilyesfajta testi rongálódások általában jellemzőek egy-egy adott sportra, tehát a testépítőknél kisebb az Achilles-ín szakadások száma, mint mondjuk a focistáknál. A rotátor köpeny szakadás pedig gyakoribb a kondisoknál, mint a futballistáknál. Égtáj is válogatja ezeket, Amerikában biztos több az agyrázkódás és a zúzódásos sérülés az amerikai focinak köszönhetően, mint mondjuk nálunk.

A sportsérüléseket két csoportba szokták osztani, akut és túlterheléses (krónikus). A külső- és belső rizikótényezők mind a két esetben megegyeznek, csak valamelyik esetre az egyik jellemzőbb, mint a másikra. 

Akut sérülések

Ezek a hirtelen fellépő sérülések, amik váratlanul, leginkább valamilyen külső hatásra (pl: rúgás) történnek. Ilyenkor legtöbbször azonnal látható elváltozás zajlik le a rongálódott területen (pl: bőrsérülés, deformálódás). Sokszor az erek is károsodnak ebben a helyzetben és emiatt alakulnak ki a vérömlenyek az érintett területeken.

Tünetek: 

  • Hirtelen, erős fájdalom
  • Látható sérülés
  • Extrém gyengeség az adott részen

 akutserles.jpg 

Túlterheléses sérülések

Folyamatos/ismétlődő mikro sérülések, melyek gátolják a gyógyulási képességet. Szintén az esetek többségében sport specifikusak (pl: teniszkönyök) Nehezebben gyógyítható, mint egyes sportbalesetek, hosszú idő alatt alakul ki, akár elváltozásokat is okozhat, melyek már visszafordíthatatlanok.

Tünetek:

  • Duzzanat
  • Tompa fájdalom pihenés közben
  • Éles fájdalom jelentkezik sportolás közben

 kronikusbetegsgek.jpg

A leírt tünetek az esetek többségére vonatkozik, nem feltétlenül kell mindegyiknek teljesülnie. Nekem is volt egy balesetem a vállammal, miután rendbe jött, rendesen tudtam edzeni, csak 1-2 gyakorlatnál és azon belül is bizonyos szögben fáj. A túlterheléses sérülések nagy része elkerülhető, ha helyesen végezzük a gyakorlatokat. Nem értek a teniszhez, ezért nem tudom, hogy ott a túlterhelés vagy a rossz tartás esetleg együttesen váltja ki a teniszkönyököt. Viszont a konditeremben a sérülések zöme a helyesen végzett gyakorlatokkal megelőzhető, valamint be kell melegíteni, nyújtani, mélyizmokat edzeni. Tudom, attól nem lesz akkora a pajszer, meg nem égeti a zsírt (zsírégető gyakorlat??!! az egyik kedvencem) de muszáj ezeket is megcsinálni az egészségünk érdekében.

Szabályos edzésekre felkészülni és mindenki vigyázzon magára! 

 

Több információt szeretnél és gyakrabban? Gyere a FitLife Facebook oldalára! 

Kövesd a blogot: FitLife

A bejegyzés trackback címe:

https://fitlife.blog.hu/api/trackback/id/tr278718532