Egészséges és természetes kiegészítők
2016. május 31. írta: FitLife

Egészséges és természetes kiegészítők

Egészséges életmódhoz

 the-fiber-in-superfoods-1080x675.jpg
 Mindenki szeretne helyesen táplálkozni, de vajon tudjuk is hogyan kell? 

Nézzünk pár természetes ételt, jelen esetben magokat, melyek maguk a színtiszta egészség. Természetességükből adódóan sokkal jobb a hasznosulásuk, mint szintetikus társaiknak, ezért tessék őket fogyasztani! A legtöbbről mindenki hallott már, hiszen előszeretettel fogyasztjuk őket nassolni valónak. Használjuk őket bátran főételekhez, süteményekhez és amihez csak akarjuk, de akár külön is. Nem is húzom tovább, következzenek a mai cikk sztárfellépői. 

Dió

Személy szerint nagyon szeretem, minden, ami diós az jöhet! Az, hogy ennyi jó tulajdonsága van, még remekebbé teszi. Omega 3 zsírok találhatók benne, amelyekről ugye tudjuk, hogy rengeteg pozitív hatást gyakorolnak szervezetünkre:

  • rendben tartja a vérnyomást és a koleszterint;
  • segít a keringésben, melynek köszönhetően nehezebben alakulnak ki vérrögök és rugalmas lesz tőle az érfal;
  • cukorbetegség megelőzésére ajánlott, mert az inzulin szintet a helyén tartja;
  • bőr és haj ápoló.

Található benne A-, B-, C- és E-vitamin, fólsav, mangán, niacin, foszfor, réz, kálium, kálcium, vas, cink és szelén. Kész kincsesbánya a dió! 100 grammban 15 gramm fehérje bújt meg. Aki teheti, fogyasszon belőle minél többet! Persze, ha hajlamosak vagyunk rá, akkor csak mértékkel, mert túlzott mennyiségben előjöhetnek tőle pattanások, illetve a népesség 2.5%-a allergiás rá. Sportoláshoz is kifejezetten ajánlott, ugyanis omega-, fehérje- és ásványi anyag tartalma nagyban hozzájárulhat fejlődésünkhöz.

 nuts-1213036_1280.jpg 

Chia mag

Esszenciális zsírok és omega 3-6 szintén található benne,(3:1 arányban, ami szervezetünk számára ideális) így a dióhoz hasonló pozitív hatások okozója lehet. Továbbá csupa, csupa jótékony hatása van:

  • ismert immunerősítő hatása;
  • vízzel való érintkezése során többszörösére megduzzad, ezzel eltelíti a szervezetet, mellyel csökken az étvágyunk, tehát közvetve hozzájárulhat a fogyáshoz;
  • szív- és érrendszeri betegségek, valamint cukorbetegség mellékhatásainak csökkentése;
  • gyulladáscsökkentő;
  • emésztés javító;
  • energizáló.

Magas a rost és ásványi anyag tartalma, ugyanis van benne: kálcium, vas, foszfor, kálium, cink, mangán, magnézium, bór, niacin, molibdén, folsav és B12-vitamin. Antioxidáns, fehérje és aminosav tartalma is kiemelkedő, ugyanis 100 grammban 16 gramm fehérje található, amiben 8 féle aminosav. Nem befolyásolja a tápanyagok felszívódásának idejét, így nyugodtan fogyasztható bármivel, akár vitaminokkal, gyógyszerekkel. Sportoláshoz mindegyik tulajdonsága miatt kifejezetten ajánlott.

chia-seeds_625x350_51444455626.jpg

Kesudió, Mandula, Tökmag, Földimogyoró

Úgy döntöttem ebbe a cikkbe veszem ezeket a magokat is, hiszen teljesen hasonló tulajdonsággal bírnak, mint az előbb említettek. Ugyan azokat a pozitív hatásokat tulajdonítják nekik, csak alacsonyabb omega tartalmuk miatt gyengébb hatásfokkal. A mandula és a földimogyoró zsírtartalma 10-15 grammal kevesebb, ellenben a fehérje tartalmuk 5-10 grammal, rost tartalmuk 2-4 grammal, a cukor pedig 1-2 grammal magasabb, valamint 3-5ször annyi a nátrium tartalmuk és 1.5-2szer a kálium. A tökmagban 30 gramm a fehérje! Ráadásul mindenki hallotta már, hogy jót tesz a prosztatának. Bár amekkora mennyiségben ajánlatos lenne, annyit nem tudunk megenni, így jobban járunk vele olaj formájában. Mandulából már lisztet is készítenek, ami a különböző ételallergiásoknak elég jó választásnak számít, egyedül magas ára tarthatja vissza az embert. És a marcipán, amely készül belőle, számomra nagy kedvenc! :) Sportoláshoz ugyan azon okok miatt ajánlottak, nem véletlen, hogy Thor, a hegy naponta többször is bevág néhány marék mandulát. 

pumpkin-seeds-1375500_1280.jpg

Ha már annyiszor emlegettem a rostot, akkor néhány szóban róluk egy régebbi FitLife Facebook posztból: A túl sok rost káros hatással van szervezetünkre. Mindenhonnan azt hallani, hogy étkezzünk rostosan, erre én azt mondom, hogy az nem jó? Nem, nem ezt mondom, egyszerűen csak annyit, hogy ne vigyük túlzásba, már csak a túlzott bélgáz termelés miatt sem és ez még a kisebbik gond.
40-50gramm/nap a felső határ, 20-30gramm/nap az alsó, ajánlott mennyiség, a kettő közötti tartomány az ideális. Ráadásul, ha számoljuk a tápanyagmennyiségünket, ezeket nem kell hozzászámolni, ugyanis a rost hiába tartozik a szénhidrátokhoz, nem szívódik fel, csak megköti a méreganyagokat és egyéb felesleges dolgokat a szervezetünkben, aztán már távozik is. Mint egy jó bejárónő, jön, kitakarít, és távozásnál leviszi a szemetet, az már a bónusz, hogy szellőztetni kell utána.Tehát a rosttal mértékletesen bánjunk, de mindenképpen fogyasszuk! 

Aki hallott már a szuperételekről, azoknak valószínűleg nem volt újdonság ez a néhány természetes táplálék kiegészítő. Tovább folytatjuk majd ezeket a rövidebb leírásokat más ételekről is, melyeket érdemes lehet mindenképpen kipróbálni a mindennapokban és nem utolsó sorban még a sportban is segítségünkre lehetnek.

Addig is Faceebok és blog. Hajrá, jó magolást! 

A bejegyzés trackback címe:

https://fitlife.blog.hu/api/trackback/id/tr698765076