Fűszerezzünk egészségesen
2016. június 24. írta: FitLife

Fűszerezzünk egészségesen

spices-887348_1280.jpg

Milyen fűszereket használjunk egészségünk érdekében? Melyekkel vigyázzunk és melyek a jók?

Nézzünk meg pár fűszert, melyeket talán a leggyakrabban használunk a hazai konyhákban. Nem recepteket fogok írni, melyekben felhasználhatók a következő fűszerek, hanem egészségünkre gyakorolt hatásukat szeretném bemutatni. Van olyan, amivel vigyázni kell, nem szabad bármennyit használni belőle, de addig a mennyiségig kifejezetten egészséges. Nézzük is meg melyek ezek a növények, melyeket előszeretettel használjunk.

Fahéj

Sokan szeretjük, mégse tudjuk, milyen pozitív hatásai vannak. Ilyen például, hogy képes csökkenteni a koleszterin szintet, javul tőle a vércukorszint és a szervezet inzulinválasza. Képes elpusztítani a baktériumokat és a vírusokat, valamint fogyasztó hatása is lehet az általa javított anyagcserének köszönhetően. Viszont van itt egy de! Mértékkel kell alkalmazni, addig, amíg fűszerként tekintünk, rá nem lehet gond, de amint kapszulázva fogyasztjuk a magas kumarin tartalma miatt májkárosító hatás lép fel.

 cinnamon-stick-514243_1280.jpg

Fokhagyma

Az egyik kedvenc magyar fűszer. Nem, nem a granulátum változatára vonatkoznak a következő pozitív hatások, nyilván akkor is marad meg valami, de minimális mennyiségben. Támogatja az immunrendszert, A-, B-, C-, és E- Vitamint tartalmaz valamint több ásványi anyagot is. Vérnyomáscsökkentése, vértisztító hatása is ismert és nem utolsó sorban szintén a vércukorszint kedvező alakulásában játszik szerepet. Remek tisztító és fertőtlenítő hatása van a szervezeten belül. Tudom, van egy nem túl kellemes szag utána, ami árad ki belőlünk. Erre is van megoldás, méghozzá a soron következő fűszer.

 garlic-1336910_640.jpg

Petrezselyem

Étkezés után 1-2 petrezselyem elrágcsálása közömbösíti a fokhagymából eredő kellemetlen szagokat. Én még nem próbáltam, de mindenképpen érdemes észben tartani. Azon kívül rengeteg ételhez használható, az már csak bónusz, hogy magas az A-, C- és E- Vitamin tartalma.

 parsley-246557_640.jpg

Kurkuma

Egyre nagyobb körben ismertebb gyógyhatása, már sok helyen kapszulázva is lehet kapni. Antioxidáns és gyulladás gátló hatása van, szintén csökkenti a koleszterin szintet, de leginkább ízületjavító képességei miatt használják. Indiában évszázadok óta az elsőszámú gyógyszernek tekintik, mindenre ezt teszik és folyamatosan eszik is.

 saffron-454327_1280.jpg

Sáfrány

Kevésbé elterjedt fűszer, lehet csak a magas ára miatt. 100 grammban 11.5 gramm fehérje és 3.9 gramm rost található. Jó hatással van az emésztésre, a depresszió kezelésére, a szívre és a vérnyomásra, vérsejt képző hatása van és található benne kálcium, réz, vas, mangán, magnézium, kálium. Afrodiziákumként is ismert, de csak óvatosan, 20 gramm már halálos mennyiségnek bizonyulhat.

 safrany2-600x400.jpg

Bazsalikom

Szintén népszerű fűszerként, de használata ajánlott magas ásványi anyag és vitamin tartalma miatt is, valamint gyulladás csökkentő hatást is mutattak ki nála. Található benne kálium, mangán réz, magnézium, cink, A-,C-, K-vitamin.

 basil-1377892_1280.jpg

Gyömbér

Talán erről a fűszerről lehetne a legtöbbet írni, annyi pozitív tulajdonsággal rendelkezik. Nagyon sokan ismerik immunerősítő hatását, ezért teaként szokták megfőzni vagy csak vízbe áztatják és úgy isszák. Gyulladáscsökkentő, étvágyjavító és fájdalomcsillapító illetve görcsoldó hatása is ismert. A-, B-, C-, E-vitamint tartalmaz, továbbá magnézium, foszfor, cink, kálium, szilícium, nátrium, vas és kalcium is található benne.

 ginger-1191945_1280.jpg

Fekete bors

A világ második legnépszerűbb fűszeréről sokan nem tudják, hogy pezsdítően hat a vérkeringésre, segít a vérellátásban és a szövetek oxigénellátásában. Továbbá méregtelenít, antioxidáns hatása révén segít megszabadítani a szervezetet a szabadgyököktől. Található benne K-vitamin, mangán és vas.

 pepper-175570_640.jpg

Egy nagy hiányzó mindenkinek feltűnhet a felsorolásból, mégpedig a leggyakoribb fűszer, a só. Szándékosan nem foglalkoztam vele, ugyanis megoszlik róla a társadalom véleménye. Sokan kerülik a finomított sókat, mondván adalékanyag van bennük, ezért tengeri sót használnak, amit egy másik tábor a bennük lévő nehézfémek miatt kerül. A többiek Himalája sót használnak, ám van, aki azt is kerüli a benne lévő káros anyag miatt (ami a rózsaszín elszíneződést ez okozza). Más azt mondja semmi különbség, mindegyik ugyan az, ugyan olyan nátrium-klorid. Nehéz okosnak lenni a témában, én nem is szeretnék az lenni benne, évek óta Himalája sót használok, egyelőre ezt is fogom a továbbiakban. Mindenkinek jó főzést, fűszerezzük meg az ételeket és az életünket!

Ha lemaradtál valamiről nézd meg a blogot és a Facebookot!

A bejegyzés trackback címe:

https://fitlife.blog.hu/api/trackback/id/tr998766532