Mit tud az A és C vitamin? Kellenek nekünk?
2016. július 15. írta: FitLife

Mit tud az A és C vitamin? Kellenek nekünk?

orange-1173991_640.jpg

Folytatjuk sorozatunkat a vitaminokról, ezúttal két versenyzővel, nevezetesen az A és C vitaminnal. Mind a kettő ismert, főleg az utóbbi, hiszen magyar felmenővel büszkélkedhet,köszönhetően Szent-Györgyi Albertnek. Az előző írásban kivégeztük a B-vitaminokat, amely a vitaminok többségét jelenti. 

 

A-vitamin (retinol, beta-karotin)

Léteznek vízben és zsírban oldódó vitaminok, jelen esetben ez az utóbbihoz tartozik. Ezeket a szervezet tudja tárolni a zsírszövetekben, így nem feltétlenül kell a mindennapi pótlásuk.

Elég összetett vitaminról van szó, a retinol és beta-karotin név nem teljesen egyenlő az A-vitaminnal, a beta-karotin egy előanyag, melyből létrejön a másik kettő, de ha valahol látjuk feltűntetve ezeket, nagy valószínűséggel rá gondolnák. Ez már túlságosan kémia, hogy mikor melyik, ezért nem is mennék bele, nem szeretnék hülyeséget írni, meghagyom ezt a fajta precizitást a szakértőknek. Veseproblémák illetve a túladagolástól való félelem esetén a szakértők a beta-karotin szedését javasolják, ebben a formában ugyanis a túladagolás sokkal nehezebben következhet be és olyankor is a mellékhatások közül csak a bőr alatti zsírszövet elszíneződése jelentkezik, ami hamar visszafordítható.

Számunkra, amiért nagyon fontos, az a jótékony hatása a bőrre, hajra, körömre és a szemre. Hiánya akár farkasvakságot is okozhat, bőrkiszáradást és töredezett hajat, körmöt.

Megtalálható: máj, vese, tengeri halak, tojás (elsősorban a sárgája), gabonák, hüvelyesek, répa, paraj, paradicsom, sárgadinnye, kelkáposzta, kajszibarack.

vitaminvarosponthu.jpg

(kép: vitaminvaros.hu)

C-vitamin (aszkorbinsav)

Oldalakat lehetne írni erről a vitaminról, Vízben oldódó vitamin, melynek fontos a napi pótlása, talán a legfontosabb. Ki ne ismerné jótékony hatását, Szent-Györgyi Albert több mint 80 éve tett felfedezését a mai napig sokan emlegetik. Ez az a vitamin, amit mindig minden mennyiségben fogyasztunk, nem tulajdonítanak neki mellékhatást, hiszen vizeletben gyorsan távozik a felesleg. Egyes állítások szerint a túlzott bevitel vesekövet okozhat, mások szerint betegség idején ajánlott a magasabb dózis. Maga a felfedező és más Nodel-díjas kutató is napi több grammot szedett és hosszú, egészséges életet éltek. Tehát ebben a témában sem tudunk igazságot tenni. 

Ami biztos, hogy jótékony hatásainak sora szinte végtelen. Segít a kollagén előállításban, szükséges az izom, inak és a bőr karbantartásához. A karnitin előállításához is elengedhetetlen, mely felel az aktivitásunkért és az erőnkért. Több élettanilag fontos enzimnek van szüksége C-vitaminra a működéshez, gyorsítja a szövetek regenerálódását, immunrendszer erősítő. Csökkenti a rák, szívbetegségek és a koleszterin kialakulását, bár az előbbit nem bizonyították egyértelműen.

Megtalálható: zöldségekben és gyümölcsökben (paprika, csipkebogyó, citrom, alma, káposzta)

brainprotipspontcom.jpg

 (kép:brainprotips.com)

Újabb két fontos vitamint néztünk át, tudom, hogy sok dolgot nem írtam le hozzájuk, nem is terveztem tudományos publikációnak ezeket a bemutatásokat, csupán nagyvonalakban, hogy ha rá van írva egy termékre, hogy ilyen-olyan vitamin van benne, tudjuk mire is jó, illetve ha érződik valamelyiknek a hiánya rajtunk, akkor minél előbb tudjuk pótolni azt. Mert ugye azt fogjuk észrevenni, ha hiánytünetünk van, ha megfelelően fel vagyunk töltve az adott vitaminnal, azt már nehezebben. Addig is, az ismerteket tessék fogyasztani! Vigyázzunk egészségünkre! 

Aki lemaradt volna a többiről:

Mit érdemes tudni a B-vitaminról?

 

Facebook Blog <-- ahol minden megtalálható!

A bejegyzés trackback címe:

https://fitlife.blog.hu/api/trackback/id/tr28874984