5 fontos lépés az egészségedért - ezt el kell olvasnod!
2017. június 22. írta: FitLife

5 fontos lépés az egészségedért - ezt el kell olvasnod!

five-steps-to-the-healthy-lifestyle_1.jpeg

Tenni akarsz az egészségedért?

Akkor nézd meg ezt az 5 alapvető lépést és rövid időn belül már jobb lehet a közérzeted.

  1. Válassz olyan ételt, amiben minél kevesebb az egészségtelen zsír

Rengeteg olyan ételt fogyasztunk, melyek tele vannak zsírokkal. Ezzel önmagában, ha zsírok lennének, nem lenne baj, de nagy többségében ezek egyáltalán nem jók. Ezek olyan kis gonosz zsírok, melyek megemelik az LDL koleszterinedet és abból kialakulhat szív és érrendszeri betegség. Mondjuk ki a gonosz nevét: Voldemort  transz zsírsav. Ilyenek a hidrogénezett olajjal készült ételek.

Transz zsírról röviden: Amikor a szénatomok között átellenes kettős kötések.. áá nem, ennyire azért nem részletesen. Ezek olyan (egyszeresen) telítetlen zsírsavak, melyek egészségtelenek. Összefüggésbe hozhatóak a cukor- és szívbetegségekkel, elhízással (ki gondolta volna??!) Az Egészségügyi Világszervezet a napi étkezésünk maximum 1%-ban határozza meg az elfogyasztott transz zsírokat. Könnyű kiszámolni, hogy az milyen kevés is és beláthatjuk, hogy tényleg milyen károsak lehetnek, ha ez a maximálisan ajánlott mennyiség.

LDL koleszterin: Vérfalakon lerakódó zsír

HDL koleszterin: A vérfalakon lerakódott zsírokat szállítja a májba, ahol azok lebomlanak (amennyiben még maradt valami a májadból a fiatalkori péntek és szombat esték után) 

Ismerős lehet a vérvételi papírról:

Koleszterin

Normálérték

Összkoleszterin

<5,1 mmol/l

LDL-koleszterin

<3,4 mmol/l

HDL-koleszterin

> 1 mmol/l

 

jo_es_rossz_koleszterin.jpg

A táblázatból kiderül, hogy ha magasabb a HDL szint, mint az LDL szint, akkor boldogok lehetünk. (utóbbi minél alacsonyabb, annál boldogabbak)

Napjaink egyik kedvenc zsiradéka, a kókuszzsír. Nem is akarom kifejteni miért, mert rengeteg cikk foglalkozik vele az interneten, csak szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy nem mindegyik kókuszzsír jó!

Múltkoriban találkoztam valakivel, aki az egészséges élet reményében megvásárolta az akciós kókuszzsírt egy népszerű boltban, melytől allergiás reakciói lettek. Utólag kiderült hidrogénezett feldolgozásút vett. Nem feltétlenül ez volt a baj, de mondtam neki, hogy próbálja ki azt, amiben nincs hidrogén, sőt ha nincs baja az enyhe kókusz mellék ízzel, akkor lehetőleg a szűz változatot. Valamivel később megint összefutottunk és újságolta, hogy vett egy másik fajtát, ami nem volt hidrogénezett és azóta is azzal főz és nincs semmi baja.

Erre tessék oda figyelni, hiába kókuszzsír, NE legyen hidrogénezett!

Egy kis gyakorlás:

Miért ne legyen hidrogénezett a kókuszzsírom (sem)?

A) mert margarin van benne

B) mert transz zsírok vannak benne és olvastam a FitLifeon, hogy azok rosszak

C) mert picike gonosz punk trollok vannak benne

cholesterol-2_1.jpg

Szűrt vagy szűz legyen (ez a feldolgozási eljárást különbözteti meg, a szűrtnek nincs kókusz mellékíze és szaga) valamint figyeljünk oda a mennyiségre is. Hiába nem olyan káros, mint a pár százforintos napraforgó olaj, sok mennyiségben és kizárólag ezt az egy zsírt fogyasztani nem szabad. Nem hülyeség, amikor szakértők mindig a vegyes táplálkozásra hívják fel a figyelmünket, nem véletlen. Néha még ők is ráhibázhatnak valamire.

A tojás egy másik érdekes étel, melyről nincs egybehangzóan elfogadott megállapodás. A fehérje jó, ez biztos, a sárgájának magas a zsír tartalma, ez kétségtelen, de megoszlik az okosok véleménye arról, hogy az a zsír mennyire is káros, tényleg annyira megemeli a koleszterint vagy sem. Én megpróbálom valahol a kettő között belőni, 5 tojásonként 2-3 sárgáját hagyok benne, annyi nem árthat.

 

  1. Egészséges zsírok, de mértékkel

Válasszunk egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakat, valamint omega 3-at. Az étkezésünk egyik nagy problémája, hogy több telített zsírsavat fogyasztunk, holott abból kéne kevesebbet, nagyjából 1/3ad arányban. Az omega 3nál mindenki egyből a halolajra (kapszula) gondol, ami hatalmas hiba, több okból is, de ezzel a zsírral egy külön posztban fogok foglalkozni, mert véleményem szerint érdemes. Addig is a lényeg, alaposan nézd meg honnan származik. Ha nincs ráírva semmi (ez kb mindegyik itthonira igaz, akkor Dél-Amerika) azt hagyd ott, meg ne vedd!

 Alternatívák közül rengeteg van, a teljesség igénye nélkül:  

  • Chia mag
  • Dió, mandula, tökmag, lenmag
  • Hidegen sajtolt növényi olajok (pl; oliva, lenmag
  • Krill olaj

omega3.jpg

Krill olaj. Egy viszonylag új és kevésbé elterjedt dologról van szó. Szintén tele van omega zsírsavakkal és nagyobb mennyiségben is, mint ami a halakban található. Több cikk is ír róluk, hogy milyen jó. Egyre több kutatás is alátámasztja ezt. Jelenleg a szép vörös/piros színű krill olajat tartják a piacon jónak, azonban ezeknek rendesen meg is kérik az árát! Itt már tényleg nem mindegy mire költi az ember a pénzét. 

Amennyiben szeretjük a halat, sokkal jobb helyzetben vagyunk, ugyanis heti 3-4 halfogyasztás már nagyban hozzájárul az egészségünkhöz. Csak könyörgöm, ne azt az undorító Pangasiust!

 

  1. Minél kevesebb cukor és más finomított szénhidrát

Felejtsük el végre a cukros üdítőket és a csokikat. Egyre nagyobb divat ráírni a csokikra, hogy light , hozzáadott cukrot nem tartalmaz vagy fitt.  Ezek a legnagyobb átverések!  Ha megnézzük, a tápanyag táblázatát láthatjuk, hogy ugyan úgy teli vannak cukrokkal! Tudom, tudom, gyümölcscukor van benne, az meg milyen egészséges. Akkor edd!

keepcalm.png

A másik a cukros üdítő, azokra is ráírják, hogy light, mert úgy megveszi, aki fogyni akar. Neee! Ennyi erővel, ha én azt mondom, hogy megadom a számlaszámom, utaljatok nekem havonta x összeget, mert attól nektek jobb lesz, akkor utaltok? Nem kell elhinni mindent, ami a reklámban van, ne legyünk tévedésben, ezek közül a gyártók közül senkit nem érdekel a mi egészségünk. Három dolog érdekli ezeket a vállalatokat: pénz, pénz, még több pénz. A sorrendet lehet rosszul írtam, de értitek.

sugarpoison.jpg

A sok fehér lisztes vacakról már nincs erőm beszélni. Aki még mindig a hagyományos túrós táskát, kakaós csigát és testvéreit zabálja, meg rendeli a sima pizzát, illetve a legrosszabb: fagyasztott pizzát eszik, meg beül a mekibe kajálni, azért nem is kár. Úgy is sokan vagyunk a földön, kell a hely az értelmesebbeknek, akik belátják, hogy a saját és szeretteik egészsége mennyire fontos, valamint felfogják, hogy ha nem veszik meg a sok szart és egyre többen így gondolkoznak, akkor ki lehet szorítani a gagyit. (mint a környezetvédelem, ha nem szemetelsz, akkor nagyobb rá az esély, hogy más sem fog, viszont ha nem foglalkozol vele és eldobálod az utcán, akkor más is el fogja)

img_20160514_190249.JPG

Az emberek birkák, amit a többség csinál/csinálhat, azt utánuk fogják csinálni. Ha nem veszed meg a kólát, akkor egy idő után a másik sem fogja. Bár nem tudja majd, hogy miért nem vesz kólát, de nem veszi meg, mert te sem vetted meg. Nyilván nem fognak olyat gyártani, amit nem vesznek az emberek, lehet át állnak valami normálisabbra, amire tudják, hogy van igény és majd azt kezdik árulni. Persze rohadt drágán, efelől ne legyenek kétségeink, mert a profit lesz az első mindig is. Tehát a lényeg, hogy figyelj oda arra mit eszel, meg, hogy mikor! Jó dolog a banán, de edzés után. Nem reggel éhgyomorra vagy délután, amikor órák óta nem ettél.

 

  1. Természetes ételek

Törekedjünk a természetes ételek fogyasztására. Sokszor hallani az idősebb korosztálytól, hogy együnk gyümölcsöt meg zöldséget, meg bezzeg az ő idejükben szalonnát ettek meg kenyeret mégsem volt bajuk. Erre szokták válaszolni, hogy nem volt ennyi bajuk ez tény, de nem is volt ennyi génmódosított étel a boltokban, minden természetesebb volt, ma már a gyümölcsök, zöldségek vitamin tartalma nem ugyan az, sokkal kevesebb.

natural.jpg

Ez annyiban nem igaz, hogy 1 gyümölcsre jutó vitamin tartalom tényleg kevesebb lett, de nem azért, mert kivonták volna belőle a vitamint vagy a génkezelések hatására lecsökkenne. Annyiról van szó, hogy nagyobb lett a gyümölcsök, zöldségek víztartalma és a vízben ugye nincs vitamin, ezért nem olyan intenzív az ízük sem. Megint előjön a hármas, amit már említettem, a világ mozgatórugója: pénz, pénz, még több pénz. A vizet nagyobb haszonnal el tudják adni, ennyi. Ettől még mindig jobb megenni a természetest, bár nagyobb mennyiséget kell belőle bevinni, de a felszívódási arány sokkal jobb. Bár akadnak olyan természetes forrásból származó vitamin gyártók, akik tényleg figyelnek a minőségre és ugyan megkérik az árát a termékeknek, de azt is kapjuk, amit elvárunk. 

organic-food.jpg

 

+1. Víz, víz, víz!

Nem lehet elégszer elmondani, én is többször fogom, figyeljünk oda a folyadék bevitelünkre! Főleg most, hogy jön a nyár, legyen nálunk mindig legalább egy fél literes víz és kortyolgassunk belőle. Óránként legalább 2-3 dl folyadékot kéne innunk (és nem, nem traubit meg egyéb lóhugyokat). A többség 8 órában dolgozik, ami azt jelenti a vízfogyasztás szempontjából, hogy ha betartjuk a 2-3 dl-t, az majdnem legalább másfél liter folyadék. Csak munkaidő alatt. Igaz, jóval gyakrabban járunk majd könnyíteni magunkon, de legalább tettünk az egészségünkért.

Jó ideje alkalmazom azt, hogy reggel ébredés után rögtön 4-5 dl vizet megiszom, ez pótolja az éjszaka folyamán keletkezhetett dehidratáltságot, visszatölt. Ha így egyben nézzük, az már megvan 2 liter, a nap maradék részében meg azt a másfél – két litert már össze tudjuk hozni.

keepcalmwaters.jpg

 

Tetszik az oldal? Járj vissza rendszeresen, mert folyamatosan kerülnek ki új cikkek. 

Likeold Facebookon a FitLife oldalát! 

A bejegyzés trackback címe:

https://fitlife.blog.hu/api/trackback/id/tr3412386597